دست بر گونه های نياز می کشيم و اشک جاری شده ی فراق مادر را با استشمام شميمِ دل انگيزِ ياس محمّدی به سوی آسمان می گيريم.
با آمدن يار درهای رحمت باز است …
گلباران باد آمدنت يابضعَه النَّبی
﴿ بِسمِ رَبِّ الفاطِمَة ، أَفضَل نِساءِ أهلِ الجَنَّة ﴾
سپاس پرودگار متعال را که صحن و سرای والای محمّد (ص) را به عطر عصمت ياس معطّر ساخت و دامن عفيفِ بانوی بهشتی،
خديجه ی کبری را با نيکو پرتويی آسمانی تقدیس فرمود… همانا اوست که طلوع شیرين خجسته اش کوثر نبوّت شد و نخل وجودش بر زن مظلوم جاهليت سايه ی امنيّت و ارزش افکند. او فاطمه شد تا رهروانش را از آتش برهاند[1] و صدّيقه تا « اولئکَ هُمُ الصّادقون»را معنا بخشد؛ با آيه ی تطهير طاهره شد و نفس مطمئنه اش با « إِرجِعی إِلی رَبِّکِ»، راضيه.
ای قصه بهشت زکويت حکايتی شرح جمال حور زرويت روايتی[2]
آری آنجا که فهم و عقلِ صدها محقق، فيلسوف و عارف در دريافت شأن و فضائل ملکوتی اش بازمانده، زبان بايد هم در وصف عظمت مقام عظيمش قاصر بماند، … انسيه حورا ، مظهر حبِّ کبریای خداوند، يگانه نازنين بانوی سپيدپوش عالم است که برای هر قدم مبارکش، هزاران فرشته، آسمانها را غرق ستاره می کنند و به هر اشاره ی نيکش، آينه ها تجسم شگفتن غنچه ها می شوند… و به هر بار سجده ی خالصانه ی عاشقانه اش، حوريان از پرتو عظيم محمّدیش، حيرت زده بر وجود پاکش درودها می فرستند… و با حسرتی اقرار می کنند: « فَتَبارکَ اللهُ أحسَن الخالِقين» …
برترين بانوی بهشتی که عالميان به سر سپردگی و توکّل بر رسالتش، به نقش انگشتريش ايمن می گردند. [3]
سينه اش بوئيد پيغمبر که مينوی من است فاطمه هم فکر و هم سیما و هم خوی من است[4]
در بيان جايگاه والايش همين بس که: ” زنی که اگر مرد بود، نبی بود ، که اگر مرد بود به جای رسول الله(ص) بود؛ معنويات، جلوه های ملکوتی، جلوه های الهی، جلوه های جبروتی، جلوه های ملکی و ناسوتی همه در وجود مبارک ايشان مجتمع است، انسانی به تمام معنی انسان؛ زنی به تمام معنی زن “[5]
عالم صدف است و فاطمه گوهر اوست گيتی عرض است و اين گهر جوهر اوست
به راستی فاطمه در صبر، متانت، حيا و عفّت، پاکی و صداقت، زهد و ايثار، علم و عرفان، ايمان و يقين به مبدأ و معاد، جهاد و مبارزه با ظلم وستم، الگو و اسوه ای خدائی است و سر مشق انقلاب جهانی مهدی موعود(عج) که برآورنده آرزوهای همه انبياء و اولياء الهی است.
زهرا که عنايتش به دنيا برسد باشد که به فرياد دل ما برسد[6]
پی نوشت ها:
[1] تاريخ بغداد 2/331 – در حديثی از پيغمبر اکرم آمده است ؛ « إِنَّمَا سَمّاها فاطِمَة لِأَنَّ اللهَ فَطَمَها وَ مَحِبّیها عَنِ النّارِ»
[2] حافظ
[3] امام صادق(ع) فرمودند : نقش انگشتر حضرت فاطمه زهرا(س) اين عبارت بود که :« همانا توکّل کنندگان به خدا، ايمن هستند»
[4] حميد احمدی
[5] اشاره ای از تفسير عرفانی حضرت امام خمینی(ره) در شأن آن حضرت / صحيفه نور – ج 6 – ص 185
[6] احمد حامدی
نوشته : سرکار خانم فریناز فروغی